W dzisiejszym zglobalizowanym świecie, umiejętność komunikacji w różnych językach staje się coraz bardziej wartościowym atutem. Dla firm, które chcą rosnąć i odnosić sukcesy na międzynarodowym rynku, inwestycja w kursy językowe dla pracowników może przynieść szereg korzyści. To ogromna szansa dla polskich podmiotów z sektora MiŚP. Odpowiednia i przemyślana inwestycja w kursy językowe dla pracowników, to szansa na ogromny rozwój i dostęp do rynków ze znacznie większym kapitałem.
Oto naszych pięć powodów, dla których Twoja firma powinna zainwestować w kursy językowe:
Inwestycja w rozwój umiejętności językowych pracowników jest korzystna dla firmy
Inwestycja w kursy językowe może przyczynić się do ogólnego rozwoju pracowników, zwiększając ich kompetencje i pewność siebie. To nie tylko podnosi kwalifikacje pracowników, ale także zwiększa ich zaangażowanie i lojalność wobec firmy. Poza kwestiami “miękkimi”, na korzyść inwestowania w kursy językowe dla pracowników przemawia również chęci zwiększenia rentowności firmy. Dlaczego by nie przeszkolić zespołu sprzedażowego i przygotować do prowadzenia skutecznych spotkań biznesowych w języku angielskim? Dla klienta końcowego będzie to stanowiło ogromną wartość, chociażby ze względu na zminimalizowanie barier komunikacyjnych czy po prostu słabą znajomość języka obcego.
Znajomość języków obcych może pomóc firmie wejść na nowe rynki
Znajomość języków obcych ułatwia ekspansję na nowe rynki, umożliwiając lepsze zrozumienie lokalnych kultur i zwyczajów. Daje to firmie przewagę w negocjacjach i budowaniu relacji z lokalnymi partnerami i klientami.
Pandemia koronawirusa dokonała niemałej rewolucji w procesie pozyskiwania klientów o skali międzynarodowej. Można powiedzieć, że dosłownie zniosła większość granic w biznesie. Większość firm i organizacji skutecznie przeniosła swoją działalność do sieci, a to z kolei otworzyło szereg nowych możliwości. Dlaczego by z nich zatem nie skorzystać?
Pracodawcy zaczęli coraz częściej mówić “sprawdzam” w kontekście znajomości języków, ale i perspektywicznych inwestycji w pracowników w postaci kursów językowych. Znajomość języka angielskiego chociażby, nie jest już atrybutem na rynku pracy. To umiejętność jak każda. Dlatego obecnie dobrze jest postawić na kursy językowe, które od początku wyznaczą jasne cele dla wskazanych pracowników. Dobrze jest wprowadzić kursy dopasowane do zajmowanych stanowisk oraz do nowego zestawu obowiązków, które dany pracownik mógłby przejąć w przypadku pojawienia się nowych klientów zza granicy.
Umiejętność komunikacji w języku obcym wpływa na relacje z klientami
Komunikacja w języku ojczystym klienta buduje zaufanie i zrozumienie. Dzięki temu można lepiej zrozumieć potrzeby klienta i dostarczyć bardziej spersonalizowane usługi, co prowadzi do lepszych relacji i lojalności.
Wyobraźmy sobie taką sytuację: klient z Niemiec kupuje produkt na stronie polskiej firmy. Strona www jest przetłumaczona na język angielski, zaś szablony automatycznych powiadomień mailowych już nie. Dodatkowo w przypadku jakichkolwiek problemów z produktem czy usługą, klient ma obawę, czy na pewno zostanie obsłużony w komfortowy dla siebie sposób, chętnie w swoim języku ojczystym. Jeśli natomiast “odbije się od ściany”, to jego zadowolenie z zakupu spadnie, w rezultacie czego nie wróci ponownie.
Czy da się temu skutecznie zapobiec? Oczywiście, że tak. Inwestując w kursy językowe dla pracowników, jednocześnie inwestuje się w budowanie trwałych relacji z klientami. Rozwiązaniem jest wielopłaszczyznowa inwestycja: pracownik podnosi swoje kompetencje, jednocześnie może realizować dodatkowe zadania jak chociażby przygotowanie gotowych szablonów maili, które klienci będą od teraz otrzymywać. W dalszej kolejności klient może bez obaw zwrócić się w swoim języku z prośbą o pomoc czy w innej sprawie. Klient zostawia pozytywną opinię w internecie i chętniej wraca do firmy, której pracownicy znają język w stopniu komunikatywnym. Win, Win, Win. 3 razy wygrana. Dla każdej ze stron.
Firmy inwestujące w szkolenia językowe są bardziej konkurencyjne
Firmy, które inwestują w szkolenia językowe, są bardziej elastyczne i zdolne do dostosowania się do globalnych wyzwań. Dają one firmie przewagę w pozyskiwaniu nowych klientów i partnerów, co prowadzi do zwiększenia konkurencyjności na rynku.
Konkurencja na rynku rodzimym oraz międzynarodowym znacznie się zaostrzyła. Coraz więcej firm postawiło na rozwój na rynku globalnym, co jednocześnie wymusiło na każdej z nich podniesienie swojej konkurencyjności. A tę mierzy się nie tylko innowacyjnymi usługami czy produktami, ale przede wszystkim w obszarach “miękkich” jak właśnie umiejętne inwestowanie w pracowników czy całe zespoły. Jednym z aspektów konkurencyjności firm jest ich zdolność do budowania i podtrzymywania relacji z klientami. Jednym z nich wychodzi to lepiej, inne stawiają z kolei na produkt, bądź usługę, która będzie tym wyróżnikiem. W praktyce to jednak te firmy, które stawiają na relację z klientem są zdecydowanie lepiej postrzegane, a do tego szybko stają się głównym obiektem marketingu szeptanego, właśnie ze względu na ten aspekt językowy.
“Zostałem dobrze obsłużony przez zespół firmy z Polski, który nie tylko mega sprawnie się komunikował, ale do tego w sposób zrozumiały i przejrzysty”.
Oczywiście nikt w XXI wieku nie zostawiłby takiej opinii. Ale my również jesteśmy przedsiębiorcami i wiemy, że pomyśleć klientowi w ten sposób absolutnie wolno.
Teraz pomyśl czy nie chciałbyś/chciałabyś, aby to o Twojej firmie i pracownikach w ten sposób mówiono czy myślano?
Oferowanie szkoleń językowych może przyciągnąć wykwalifikowanych pracowników
Oferowanie szkoleń językowych może być atrakcyjnym dodatkiem do pakietu świadczeń pracowniczych. Pokazuje to, że firma inwestuje w rozwój swoich pracowników i może przyciągnąć ambitne talenty, które poszukują możliwości rozwoju.
Znajdujemy się w okresie jednego wielkiego “SPRAWDZAM” po stronie pracodawców. Sprawdzam dotyczy faktycznej znajomości języków oraz otwartości na zmiany, dokształcanie się czy nawet własne inicjatywy w kwestii usprawniania procesów w firmie.
Wykwalifikowany pracownik wie, że ponadprzeciętna znajomość języka obcego stanowi jego atut na rynku pracy, a co za tym idzie ogromną wartość dla firmy. Dlatego w okresie optymalizacji kosztów zatrudnienia, przy jednoczesnej maksymalizacji zwrotów z inwestycji, znajomość języków obcych będzie miała ogromne znaczenie w procesie rekrutacji oraz biznesowej ekspansji firm. Dlaczego by nie zainwestować w rozwój pracownika, który odznacza się otwartością do rozwoju i pracy nad własnymi kompetencjami, albo posiada już wybitne umiejętności związane ze znajomością języków?
Taka inwestycja, przy jasnym określeniu celów dla pracownika, może przynieść ogromne korzyści, nie tylko finansowe, dla zatrudniającego. Poza sukcesami związanymi z wyjściem na rynki zagraniczne, pojawia się kwestia zadowolenia pracownika, który czuje, że inwestując w jego rozwój, firma jednocześnie zawdzięcza mu dodatkowy zysk, rozpoznawalność czy potencjał.
Inwestycja w kursy językowe zawsze się zwraca
Inwestycja w kursy językowe nie jest wyłącznie kosztem – to inwestycja w przyszłość firmy. Od zwiększenia konkurencyjności i ekspansji na nowe rynki po budowanie lepszych relacji z klientami i przyciąganie najlepszych talentów – korzyści są liczne i mogą znacząco wpłynąć na sukces Twojego biznesu. W dzisiejszym wielokulturowym świecie biznesu, inwestycja ta może okazać się kluczowa.